Dedicated to the victems - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van bootje0307 - WaarBenJij.nu Dedicated to the victems - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van bootje0307 - WaarBenJij.nu

Dedicated to the victems

Door: Bo reijnen

20 December 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Voor de tweede keer kort na mijn vorige verslag alweer een nieuwe.
Deze keer omdat ik naar the killing fields ben geweest. Man wat is dat indrukwekkend om te zien. Het is ongelofelijk waar mensen toe in staat zijn als je ze brain washed. S morgens gingen we eerst naar de s21 gevangenis, een oude middelbare school in phnom penh, wat tussen 1975 en 1978 een geheime gevangenis was. Mensen werden daar gemarteld en leefde in onmenselijke omstandigheden. Er zijn daar daar naar schattig 5000 mensen vermoord en er zijn maar 7 mensen die de gevangenis hebben overleefd. Je kon de verhalen van de overlevende daar ook horen (we hadden een audio tour genomen). Van de verhalen krijg je al bijna tranen in je ogen. De reden voor de gevangenis was om bekentenissen te krijgen over verraad tegen pol pot en als je elke dag minimaal 3 keer per dag gemarteld wordt geef je die wel. Er was ook een Australiër in deze gevangenis en als bekentenis had hij gezegt dat hij voor de CIA werkten en de baas kolonel heette en het hoofd kwartier in Kentucky was (KFC). Om maar te laten zien hoe ver deze mensen van de wereld waren verwijderd. Daarna zijn we naar the killing fields geweest en we dachten dat we alles hadden gezien, maar het werd nog erger. We namen een audio tour en die was in het Nederlands, wat wel prettig was. Na 5 min kom je bij het eerste massa graf aan en zie je kleren en botten liggen die door regen naar boven komen. Dat is vrij confronterend. Alles daar is emotioneel, niemand zegt iets omdat iedereen zo onder de indruk is van de horror die zich hier heeft afgespeeld 40 jaar geleden. Na een uur rondlopen kom je bij een boom aan met allemaal armbandjes eraan gehangen en dan legt de meneer op het bandje uit dat dit de killing tree is, de plek waar baby's tegen aan werden geslingerd om ze dood te maken, terwijl de moeders moesten toekijken, daarna werden zij ook vermoord. In het midden staat een buddha tree, die ze de magic tree noemen, omdat ze daar speakers in plaatste, zodat de patriottische liederen harder waren en de andere mensen die nog niet wisten wat hun te wachten stond de andere niet konden horen schreeuwen van de pijn. Aan het eind is er een stupa( een soort graftombe) waar alle gevonden schedels in opgeborgen zijn. Naar schatting zijn er op deze killing fields 20000 mensen vermoord en in totaal heeft pol pot 2.000.000 mensen vermoord in 3 jaar tijd ( dat is ongeveer 30% van de gehele bevolking). Na deze zware emotionele daf hebben we een flesje wijn genomen(zowaar een goede wijn voor weinig) en zijn daarna lekker vroeg naar bed gegaan. Nu zitten we in de bus voor een 7 urige trip naar siem reap en morgen dus de ankor wat.
Xx Bo

• 20 December 2015 - 21:47

Arier :

Haevy zou hierna maar wat luchtigers opzoeken

• 21 December 2015 - 22:31

Aad En Hanneke:

lieve Bo,

wat maak je ongelooflijk veel mee. Wat je daar allemaal gehoord en gezien hebt, moet diepe indruk gemaakt hebben en zul je niet gauw vergeten.
    Gelukkig heb je nog een hele tijd om je aandacht op andere dingen te richten. We hopen dat je nog een fijne tijd tegemoet gaat en wensen je langs deze weg hele fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2016 toe.

liefs, Hanneke en Aad